Téma měsíce: Stojíme na prahu nového zázraku jménem Seattle?

28. 02. 2019, 18:00 » Analýzy - Autor: Tomáš David

NHLportal.cz
(zdroj: NHLportal.cz)
Do nedávna platilo pravidlo, že expanzní týmy hrají první roky své existence druhé housle a vybudovat konkurenceschopný celek trvá několik let. Všechny tyto zavedené domněnky ale rozprášili Rytíři z Las Vegas, kteří se hned v první sezoně své existence dostali do finále bojů o Stanleyův pohár a pobláznili svou hrou celé město. O něco podobného a ještě lepšího se zanedlouho pokusí nejnovější pobočka ligy ve městě kávy, která rozšíří již tak velkou rodinu NHL v roce 2021.

Kdybyste se rozhodli navštívit oficiální sídlo organizace Národní Hokejové Ligy v Seattle, nečekejte žádný palác. Klub má v současnosti pouze 13 zaměstnanců a sídlí v malé dvoupatrové budově nedaleko KeyArena. Nikdo si však z toho hlavu nedělá, jelikož má Seattle ještě dva roky na přípravy vstupu do soutěže. Tým ještě nemá jediného hráče, žádné skauty, kouče ani generálního manažera. To vše na něj ještě čeká.

Nejdůležitější postavou je Dave Tippett, někdejší kouč Arizony, který má na starosti běh celého kolotoče a bude to právě on, kdo vybere zaměstnance pro ambiciózní celek. "Cítím, že to není pouze expanzní tým. Mluvili jsme o tom a a rádi bychom vytvořili klub, o němž si za 50 let všichni řeknou 'Wow, tak tohle je způsob, jak vytvořit novou organizaci'," vidí budoucnost pozitivně Tippett. Aby se mu to povedlo, musí vybrat ty správné lidi. Poštou mu prý denně přijdou dva až tři životopisy. "Dokonce jsem obdržel i žádost o pozici řidiče rolby," poodkrývá zajímavost své práce. Velká část povinností (skauting, zaměstnání koučů,...) se z Tippetta přenese na nového generálního manažera, jehož by dle všech indicií mělo vedení zaměstnat letos na jaře. Na každou z pozic se údajně hlásí 10 až 12 lidí, tudíž je rozhodně z čeho vybírat. "Pokud najdeme někoho vhodného již nyní, přijmeme ho. Jestli ne, ještě počkáme," uvádí sedmapadesátiletý Kanaďan.

Dalším velkým úkolem je zajistit farmu v AHL. "Máme několik míst, které jsou již připravené na celek AHL se vším všudy. Jestli se ale rozhodneme vybudovat tým od základů, budeme si muset pospíšit," nechal se k tomuto tématu slyšet Tippett. "Rozhodně nechceme jít cestou Vegas, které ve svém prvním roce existence sdílelo farmu se St. Louis," doplňuje ředitel klubu Dave Andrews. Vstup nového celku do AHL by muselo schválit alespoň 75% všech majitelů a Seattle by navíc musel zaplatit určitý poplatek za licenci. "Rozhodně je to méně než 650 milionů dolarů," směje se Andrews.

Smaragdová metropole se bude muset vypořádat s ještě jednou záležitostí, kterou nemusel řešit žádný z dosavadních nových celků. NHL zavede od sezony 2019-20 tzv. player-and-puck-tracking technologii, která zvýší počet statistických souborů na jeden zápas z dnešních přibližně 350 na neuvěřitelných 10 000. Ta s sebou přináší radosti i starosti. Všichni budou mít zmapován každý pohyb všech hráčů, jelikož speciální čipy zabudované v dresech každého z nich a puku budou snímat například rychlost daného plejera či sílu vystřeleného kotouče. Moře a moře dat však vyžaduje (pro všechny) vytvoření zcela nového oddělení analytiků, kteří je budou zpracovávat a vyvozovat z nich závěry. "Pro mě to jsou nejenom věci, které nám mohou pomoci s přípravou na zápasy, ale v neposlední řadě také věc, na níž se musíme podívat v televizi. Například mě spíš než jak rychle dokáže hráč bruslit zajímá jakou rychlostí zareaguje na určitou situaci," nabízí svůj pohled na věc Tippett.

S nástupem technologie puck-and-player-tracking se bude muset vypořádat každý tým, včetně nového ze Seattle.


Aby byla snaha úspěšná, bude klub potřebovat najít 'kouzelný recept' Golden Knights na okamžitý úspěch a možná ho ještě vylepšit. "Vegas se postaralo o naprosto úžasnou věc a něco, co opravdu na jejich trhu fungovalo. Našli tu správnou skrytou přísadu. Úspěšní jsou i Montréal, Nashville či Chicago, kteří mají možná nejhlasitější fandy v lize. O to se budeme snažit i my," nastiňuje své plány další ze 13 zaměstnanců Victor DeBonis. O fanouškovskou základnu však mít starosti nemusí, jelikož již nyní má na první sezonu 32 000 žádostí o permanentní vstupenky, přičemž se do renovované arény vejde pouhých 17 000 příznivců. "Byli jsme nervózní, že by si to mohli s koupí permanentních vstupenek někteří rozmyslet, jelikož vstoupíme do ligy o rok později oproti původním plánům," přiznává Leiweke. Výsledek? O týden později přibylo dalších 5 000 zájemců.

Fanoušci jistě budou chtít nejenom chodit do moderní a krásné arény (i zde mimochodem míří Seattle vysoko a dle DeBnoise chce mít organizace jeden z pěti nejlepších svatostánků světa), ale také jméno, barvy a dresy, s nimiž se dokáží ztotožnit. Ve veřejném průzkumu deníku The Seattle Times byly do ringu hozeny názvy jako Metropolitan, Kraken, Freeze, Pilots, Emeralds či Cascades, srdce seattlanů si ale získaly především dva názvy- Sockeyes a Totems. První název odkazuje na lososi nerka, kteří žijí pouze v severním Tichomoří, druhý vzdává hold Indiánům, původním obyvatelům Severní Ameriky. S nejvyšší pravděpodobností se tudíž rozhodne mezi trojicí Metropolitans, Sockeyes a Totems, přičemž by se měla jako hlavní klubová barva stanovit zelená, nerozdělitelně spjatá se samotným městem a jeho okolím.

Neoficiální průzkum sice vyhrály názvy Sockeyes a Totems, ale Metropolitans (název původního klubu, prvního z USA, který vyhrál Stanley Cup) mají také obrovskou základnu příznivců. pic.twitter.com/zEU9Pqmd7K

— NHLportal (@NHLportal) February 28, 2019




Další a neposlední důležitou součástí bude rozvoj zájmu mladých dětí o hokej v dané oblasti. Tomu by mělo pomoci i speciální tréninkové centrum obsahující tři kluziště. "Krom těch tří až čtyř hodin denně, kdy ho budeme potřebovat, bude otevřené všem ostatním aktivitám a programům. Chceme pomáhat rozvoji hokeje v této oblasti," uzavírá Tippett.