Je tragédie pádu letadla s týmem Jaroslavl vyřešena?

13. 09. 2011, 21:30 » Novinky - Autor: Pavel Nadrchal

NHLportal.cz
(zdroj: NHLportal.cz)
Na "českém" internetu se objevila zpráva, konkrétně na portálu iDnes.cz, která objasňuje hokejovou tragédii ze 7. září 2011, která se navždy zapíše černým písmem i do českého hokeje. Při tragédii zemřeli tři čeští hokejisté - Marek, Rachůnek, Vašíček a jeden slovenský - Demitra. Ačkoli to vypadá, že je jasno, domněnky nejsou ještě potvrzené.

A co tragédii v podobě pádu letadla způsobilo? Údajnou příčinou nehody letounu Jak-42 byla chyba kapitána. Ten podle zdroje ruského serveru mk.ru zapomněl vypnout parkovací brzdu, která funguje na stejné bázi jako ruční brzda v automobilu. Tím, že byla ruční brzda "zatažená", neměly motory takový tah, jenž by měly mít.

Chybu, která zapříčinila smrt několik desítek hokejistů a personálu týmu Lokomotiva Jaroslavl, odhalil ruskému serveru Moskovskij komsomolec zdroj blízký vyšetřování celé tragédie. Údajně se jedná o brzdu, která se používá výhradně, když letadlo stojí na letištní ploše.

Stejně jako automobil, tak i letadlo se může se "zataženou" brzdou rozjet, ale rozhodně s ní nevyvine patřičnou rychlost, která by byla očekávaná. Následkem toho se stroj sice odlepil od země, ale ne v takové rychlosti, jak mělo být. Právě ztráta tahu byla po vyloučení špatného paliva a selhání motorů pro vyšetřovatele záhadou.

Podle zdroje serveru mk.ru navíc záznam hovoru v kabině těsně před startem stroje odhalil, že kapitán Andrej Solomencev předal řízení stroje Igoru Žvelovovi s tím, že mu není příliš dobře. Právě kapitán je přitom zodpovědný za odjištění brzdy.
Piloti si však signalizační kontrolky všimli pozdě!

Zatažená brzda však není nikterak ojedinělý jev. Stejné selhání podle mk.ru v roce 2005 znemožnilo start Boeingu americké společnosti Kalitta Air z chabarovského letiště. Tehdy naštěstí příhoda skončila zničenými pneumatikami bez vážnějších následků.